Project Description

A New Partnership between NISA and TAO Tel-Aide Increases the Capacity of the Mental Health Helpline for the Francophone Community of North-Eastern Ontario

As part of the “Renforcer la capacité en santé mentale” project, funded by Health Canada through the Société Santé en français, under of the Canadian Government’s “Roadmap for Official Languages 2013-2018,” NISA and TAO Tel-Aide are pleased to announce their collaboration to promote access to French language services for those Northern Ontarians living in a difficult situation and who need to talk before they experience a crisis.  This initiative is proudly supported by the Réseau du mieux-être francophone du Nord de l’Ontario and the North East Local Health Integration Network who are committed to improving access to services in French for this region. The Tel-Aide support-line will help reinforce the services that are already available from NISA’s Regional Warm Line and will offer more choices for Franco-Ontarians.

“This partnership with TAO Tel-Aide is excellent news for the region. By working together, we will be able to further reduce the isolation and psychological distress of our callers, we will increase access and use of French language services, and hopefully improve the overall well-being of Francophones in the region,” said Martin Boucher, coordinator of the Regional Warm Line.

The Regional Warm Line is a bilingual peer support line, open from 6 pm to midnight, staffed by individuals who have personal experience of mental health challenges. TAO Tel-Aide is an active listening and referral mental help line, open from 8 am to midnight, staffed by a team of over 50 well trained volunteers that are supported by various professionals. Both services are open 7 days a week, 365 days a year.

“TAO Tel-Aide has been working for 40 years now to support individuals in the Ottawa-Gatineau region. We have here a wonderful opportunity to broaden the horizons of our organization and to open our service to an even greater number of Francophones. It is our pleasure to collaborate with our partners in North-Eastern Ontario in order to further stimulate the demand for, and access to, French language services in this region. Together we will be better able to make a difference in the lives of individuals who need to talk and be heard” stated Jean-François Parent, Executive Director of TAO Tel-Aide.

“Expressing oneself in one’s first language when going through a difficult time is essential to ensuring personal well-being,” explains Diane Quintas, Executive Director of the Réseau du mieux-être francophone du Nord de l’Ontario. “This initiative demonstrates the commitment of NISA and TAO Tel-Aide to insuring equitable access to quality services for Francophones.”

The Regional Warm Line and the TAO Tel-Aide helpline have an important role in the continuum of mental health services available to individuals going through a difficult time. People needing to talk will benefit from the warm and empathetic listening offered by these two services, and will have access to these at no cost, in a confidential and anonymous manner, and in French!

Interview with CBC

Interview with Radio Canada

 


Un nouveau partenariat NISA et TAO Tel-Aide accroit la capacité de la ligne d’écoute  pour les francophones du Nord-Est de l’Ontario

Dans le cadre du projet Renforcer la capacité en santé mentale, NISA et TAO Tel-Aide sont heureux d’annoncer leur collaboration afin de favoriser l’accès aux services en français pour les gens du Nord-Est de l’Ontario vivant une situation difficile et ayant besoin d’en parler, avant la venue d’une crise. Cette initiative est fièrement appuyée par le Réseau du mieux-être francophone du Nord de l’Ontario et le Réseau local d’intégration des services de santé du Nord-Est  qui se sont engagés à améliorer l’accès aux services en français dans cette région. La ligne d’écoute empathique de TAO Tel-Aide viendra ainsi renforcer le service d’écoute offert par la Warm Line régionale de NISA.

« Ce partenariat avec TAO Tel-Aide est une excellente nouvelle pour la région. En collaborant, nous serons assurément en mesure de réduire davantage l’isolement et la détresse psychologique, d’augmenter l’accès et l’utilisation des services en français et aussi d’améliorer le mieux-être des francophones de la région » de dire Martin Boucher, coordonnateur de la Warm Line régionale.

La Warm Line régionale est un service d’écoute active offert, de 18 h à minuit, par des pairs ayant vécu une expérience personnelle liée à la santé mentale. Pour sa part, la ligne d’écoute TAO Tel-Aide est un service d’écoute active et de références, offert de 8 h à minuit, et assuré par une équipe de plus de 50 bénévoles formés sur mesure et encadrés par des professionnels. Les deux services sont disponibles sept jours sur sept.

« TAO Tel-Aide œuvre depuis maintenant 40 ans dans la région d’Ottawa-Gatineau. Voilà une belle opportunité pour notre organisme d’élargir ses horizons et de rendre accessible son service à un plus grand nombre de francophones. C’est un plaisir de pouvoir travailler de pair avec nos partenaires du Nord-Est de l’Ontario afin de stimuler davantage la demande des services de santé en français dans cette région. Ensemble, nous serons en mesure de faire la différence dans la vie de ces gens qui ont besoin de parler et d’être entendu » souligne Jean-François Parent, directeur général de TAO Tel-Aide.

« S’exprimer dans sa langue maternelle lorsqu’on vit une situation de crise est essentiel pour  assurer le mieux-être de la personne, » explique Diane Quintas, directrice générale du Réseau du mieux-être francophone du Nord de l’Ontario. Cette initiative démontre un engagement de NISA et TAO Tel-Aide pour assurer un accès équitable et de qualité à services de ligne d’écoute pour les francophones.

Citation RLISS

La Warm Line régionale et la ligne d’écoute de TAO Tel-Aide s’inscrivent dans le continuum de services en santé mentale pour venir en aide aux personnes vivant une détresse psychologique. Par ses deux services, les gens ayant besoin de se confier pourront bénéficier d’une écoute chaleureuse et empathique, et ce, en toute confidentialité, de façon anonyme, gratuitement et en français!